A lovas kikpzse.
Aki lovagolni tanul, lovas kikpzse elejn mg hozzvetleg sem kpes elre megmondani, a lovaglst ksbb miknt fogja gyakorolni s mvelni. Legfeljebb azt rzi, hogy mindenekeltt meg akar tanulni lovagolni. De ugyanakkor tudatban van mr annak is, hogy ugyanazon az ton kell haladnia, amelyet az els tanuls idejn minden lovasnak a lovagls klnbz- cljai elrse vgett vgigbotorklni kell.
Arraval nyugodt lovon minden ember rendszerint 30 lovagl- lecke alatt annyit mindenesetre megtanul, hogy a lovat mind a hrom jrmdban illen meglni s minden klnsebb nehzsg nlkl vezetni tudja. Ilyenformn klnbz felfogs s tehetsg lovasok neveldnek. Ugyanis mg az egyik szernyen megelgszik azzal, hogy testmozgs, teht egszsg okokbl hetente egyszer-ktszer lra l, addig a msik a lovassportot trzett kedvtelsbl, st nmelyik szenvedlyesen s hivatsszeren zi. Az els a lovat kznsges hasznlati, jobbadn egyszer kzleked vagy szrakoztat eszkznek tekinti, viszont a msodik a lovaglst nemes nclnak minsti s mvszett avatja. Minl egyszerbb a leckerend s minl kevsb megerltetk az egyes sorra kerl lovas feladatok, termszetszerleg annl gyorsabban lehet valamireval eredmnyt elrni. Ellenben minl magasabbra fokozzk becsvgy s sportszellem a kvetelmnyeket, annl tbb szorgalom s munka szksges, hogy ezeket a mindinkbb fokozd teljestseket megrleljk. Teht csak az lehet a nyeregben- ls nagymestere, aki vek hossz sorn t tervszeren s a legkomolyabban azon faradozik, hogy folytonosan jabb meg jabb ismereteket s minl rtkesebb tapasztalatokat szerezzen. De mg akkor is minidig r lehet olvasni a szls-mondst: ,a j pap holtig tanul".
A lovas kikpzse hrom munkairnyra terjed: az ls, az rzs s a befolysok (segtsgek) oktatsra s megrtsre. Ez a hrom lovas nevel cl egyformn jelents, mert egymssal szervesen sszefggenek s gy egymstl el nem vlaszthatk. Nem lehet pldul valakit a j lsre megtantani, azutn pedig t ettl fggetlenl a tbbi tudnivalra kln-kln kioktatni. Teht az els leckenapon nemcsak magyarzzuk meg s gyakoroljuk, hanem egyszersmind az rzst s a lra val befolyst is tantjuk. Sokszor halljuk, hogy az ls a lovagls alapja. Ez javarszt igaz is. De szintgy ktsgtelen, hogy a lovas testtartsnak minden, mg a legkisebb vltozsa, legfinomabb rnyalata is attl fgg, milyen befolyst akar gyakorolni a lra. Mind a kettt mrmint az lst meg a "befolyst", ismt az rzs irnytja, szablyozza s hatrozza meg.
Ennek kvetkeztben a lovas elejtl fogva tanulja meg: mit tesz az "rezni". Vagyis ismerje meg az rzst klnsen annak megfigyelse s megllaptsa vgett, vajon knyelmesen s magt s magt teljesen elengedve l e a lovon s, hogy valban csak az egyensly tartja t meg a nyeregben. Szert kell tenni tovbb az rzsre, hogy ellenrizhesse s megtlhesse, vajon testvel kveti-e a l mozgst s hogy megtanulja azt, hogyan lehet s hogyan kell a derekval s a slyval, ezzel sszefggsben pedig a combokkal meg a szrakkal a lra hatni. Akiben minderre vonatkozan a kvnt helyes s felismer rzs idvel nem rik meg, az merben arra is kptelen, hogy "jl" vagyis simulkonyan s magt elengedve ljn a lovon. Inkbb csak csimpaszkodva, bizonyos megszokott merev s knyszeredett testtartsban szorong majd a nyeregben: ezt pedig ppen nem lehet "lovaglsnak" nevezni. Az ilyen knyszeredett ls teljesen hibs s helytelen, valsggal rossz, mg akkor is, ha egyesek szpnek, "helyesnek", avagy ppen "szablyszernek" tartjk. Mr azrt sem lehet j, mert merev s minden rzs nlkl val.
Igen sok a lovas, aki azt hiszi, hogy sikeresen meg tud birkzni az sszes kvetelmnyek nehzsgeivel. Ezek kzl a valsgban pedig csak kevesen kpesek ezeknek kellkppen megfelelni: a legtbbje tlrtkeli kpessgt, ugyanakkor pedig lebecsli a rertt feladatot. Ha nehzsgre akadnak, nem magukban keresik a hibt, hanem az rtatlan lovat hibztatjk: vagy ha klnsen blcsek akarnak lenni, a l testalkati vagy szervi fogyatkozsait okoljk, melyeket a szakszer helyes brlat ppensggel nem llapit meg, illetve legtbbszr olyan jelentkteleneknek minst, hogy mr ab ovo nem szmtanak. Ez az oka annak, hogy se szeri se szma a hibsan belovagolt lovaknak. Legtbbszr azok a hibsan belovagolt lovak, melyekrl azt lltjk, hogy "jl idomtottak". A helyesen belovagolt l ppen olyan ritka mint amilyen kevs az igazn j lovas.
Minthogy minden lovassal megeshetik, hogy az idomts folyamn nehzsgek akadnak tjba, kikpzsnek lnyeges fejezethez tartozik, hogy legalbb elmletben egyszer-msszor azzal a krdssel is foglalkozzk, hogy a l rossz szoksai tulajdonkppen honnan szrmaznak s ezeknek a htrnyos tulajdonsgoknak mily ton-mdon lehet a legeredmnyesebben elbe vgni.
Errl mindenkinek, ki mltn jogot forml arra, hogy lovasnak nevezzk, alkalomadtn komolyan kellene gondolkodnia. A lovak 99%-a ilyen kellemetlen tulajdonsgok s rossz szoksok egsz sorozatval br, amelyeket a lovas pedaggia "engedetlensg" gyjtneve alatt ismer. A lovasok 99%-nak pedig fogalma sincs arrl, hogy a lovat ilyfajta neveletlensgekrl s ellenkezsekrl miknt lehet leszoktatni, de mg nem is rdekldnek az irnt, hogy megismerjk s megrtsk az eljrst mellyel ezeket a rakonctlankodsokat s helytelenkedseket a lbl ki lehet irtani. Hallani hallanak ugyan arrl, hogy a lovat a segtsgekre engedelmess kell tenni, de aztn be is rik azzal, hogy ez az igazsg valamikor a flkbe csengett. Ily mdon k maguk akarva -nem akarva szoktatjk lovaikat mindenfle haszontalansgokra s engedetlenkedsekre. Nem sznnak r fradsgot annak a megfontolsra sem, vajon a segtsgek engedelmes elfogadsra val rnevels valban olyan krlmnyes s nehz-e, mint ahogy ezt ltalban hiszik s lltjk. Ennek kvetkeztben nem eszmlnek r, hogy ez sokkal egyszerbb s ppen olyan knny dolog, mint megtanulni a l mozgshoz hozzsimulni, vagyis ezt testnkkel kvetni.
A lovasoknak 99%-a mg a l mozgsnak kvetst s a "nyereghez val hozztapadst" sem rti, mert nem tanultk meg a "derk meghzst". Amit minden gyermek a hintn megcsinl, azt a legtbb lovas nem tudja a nyeregben utnozni s kiprblni. Ez a nem tuds minden lovast gondolkodba ejthetn, st annak megksrlsre sztnzhetn, vajon nem kellene-e neki ennek a "nagy rejtlynek" a nyitjt valamikppen mgis megkeresni.
|