Hogyan tanul meg a lovas rezni?
Lovas rzs alatt lsnk, befolysunk s segtsg adsunk, tovbb lovunk tengedettsgnek, lendletnek s renk figyelsnek tudatos megtlst rtjk. Az rzs mondja meg, a l hogyan megy alattunk, ennek folyamn min befolysok, illetve segtsgek szksgesek, milyen hatervel kell ezeket alkalmaznunk, elg nyomatkosak vagy netn tlsgosan ersek voltak-e vagy kell-e mg ket megismtelnnk, illetve elrtk-e azt a clt, amelyre trekedtnk.
A lovas rzsre, mely tudat alatt nmagtl fejldik ki nnkben, csak a magunk rvn tehetnk szert: msok legfeljebb leszthetik s serkenthetik bennnk, mikor minket tantanak s magyarzat ksretben az nellenrzsre figyelmeztetnek. Elsegtheti a lovas rzs kifejldst az oktat a leckk kivlasztsval s mdjval, ahogyan ezeket vgrehajtja s ellenrzi. Ennl sohasem az a fontos, hogy a leckt elvgezzk, hanem mindig csak az, hogy azokat hogyan hajtsuk vgre.

Az nellenrzs fontossgra s gyakorlsra rmutatunk a tovbbiakban minden lra kifejtend befolysnl vagy segtsgnl, valamint lecknl, mert csak ily mdon -teht az sz segtsgvel- lehet az rzst felkelteni, nevelni s mindig tovbbfejleszteni. Utbbi csak gy lehetsges, ha a lovast eleinte csak knny feladatok el lltjk s nehezebbet csak akkor kvetelnek tle, ha a knnyebbnek a kivitelt mr tudja s ennek helyessgt mr nmaga is kpes megtlni. Ha a lovas hiba igyekszik egy fokozottabb kvetelmnyt helyesen teljesteni, akkor ne elgedjk meg ennek helytelen keresztlvitelvel -ez az rzst letomptja-, hanem akkor beszljen oktatjval. Ezt egy pldn mutatjuk be: Az oktat tantvnytl a helyes meglltst kveteli s ennlfogva azt, hogy a lovas egyidejleg derekval, combjaival s a szrral hasson a lra. A lovas most azt rzi, hogy a l combok hasznlatra nem ll meg, hanem mg jobban elretrekszik, ebbl kifolylag a comb hasznlatt megsznteti s egyszeren csak a szrakat hzza. Ez a legtbb lovassal megtrtnik, de dacra annak, hogy ezt az ellentmondst felismerik, nem teszik szv, ez pedig nagy hiba. A lovas ezt trgyalja meg oktatjval, hogy azutn ms vagy tbb ms rzkenyebb lovon a meglltst jra meg jra megksrelje, amg ennek helyes vgrehajtst meg nem rezte. Gyakori lvlts ksbb az rzs kifejlesztshez igen fontos, mert minden lovon ms rzse van. Igy a lovasnak minden j lhoz sajt rzsvel hozz kell illeszkednie s a segtsgeket a l rzkenysghez mrten alkalmaznia.
A legjobb tantmester mindig maga a l, mely egyedl kpes arra, hogy a lovast a helyes rzsre megtantsa. Fradhatatlanul s trelmesen megmondja lovasnak, hogy milyen hibt kvetett el, csak szksges, hogy a nyelvn rtsnk s jelzseire hallgassunk. Kezdk tbbnyire tlteszik magukat ezen, st sokszor abban tetszelegnek maguk eltt, hogy ilyen figyelmeztetseket "a buta dg" rosszindulatnak, vagy rossz belovagoltsgnak tulajdontsk.
Ezek a l ltal adott figyelmeztetsek klnflk: egyik rsze a lovas hibi ellen irnyul, msik rsze vigyzatlansga ellen, a legtbbje pedig a befolysok kztti sszhang hinya ellen.
Ha l fejt rzza, ez rszrl mindig egy panaszos shajt jelent: "ne rngass gy a szmban". Ha hts lbval a comb utn rg: " ne csiklandozzl a sarkantyddal", ha farkt csvlja: "als combodat tl nyugtalanul hasznlod, sarkantyddal csiklandozol", ha pedig szjval a kzre fekszik, akkor: "tl kemny kezed van". A l ugyanis mindig olyan mrtkben kemny, amennyire kemny vagy rzketlen a lovas keze. Nyoms itt is, mint mindenhol az letben, ellennyomst szl. Ha teht a lovas a l kemny szja fell panaszkodik, tbbnyire sajt hibja fell panaszkodik. Sok l biztosan azrt lesz mindig kemnyebb s rzketlenebb a szjban, mert annyit rngatjk. Ha pedig ilyen lovakat tbb rzssel s finomsggal kezelnek, akkor ezek is rvid idn bell visszanyerik rzkenysgket.
A legtbb lovas, ha rzsrl beszlnk, elssorban kezre gondol: pedig mgis az a legfontosabb, hogy a lovas nem a kezvel hanem az lsvel tanuljon rezni. Erre az els alkalommal a kezd szmra mr a legels leckknl knlkozik, amikor is a l ll helyzetben egyik htslbt pihenteti, vagy ezt htrbb teszi ahogyan az a megllts utn sokszor elfordul. Ezt a krlmnyt a legkezdbb lovas is mr ntudatlanul megrzi, mert hirtelenl az egyik oldalon alacsonyabban l mint a msikon, anlkl, hogy ennek okt sejten. Sokszor azonban megfigyelhetjk, ahogyan a lovas ezt kiegyenlteni igyekszik azzal, hogy lst igazitja, feligazodik a nyeregben, a kengyelbe ll ismt lel s vgl belenyugszik a megmsthatatlanba: tbb nem is figyel mr erre, ha az lse megigaztsval nem jutott eredmnyre. Ha azonban a lovas a combok hasznlatval lovt arra ksztette volna, hogy mind a ngy lbra ismt egyformn lljon, akkor megrezte volna, hogy most mr jra egyenesen l s hogy a mlyebb oldala ismt felemeldik.
Hasonlkppen minden lovas nmaga tlheti meg a legjobban, hogy megtanult-e mr a l mozgshoz simulni, mivel rzi legjobban, ha mg dobldik a nyeregben: gy nmaga tudja legjobban az is, hogy kpes-e ezt a dobldst elkerlni vagy nem. Ha pedig nincs meg a lovasnak az rzse ahhoz, hogy egy paprlapot az lepe alatt csakis a testslyval ott tartson, akkor semmilyen bk ltal ne hagyja magt meggyzni lltlagos "szp lsrl" vagy "j combfekvsrl", mert akkor nmagnak nyugodtan bevallhatja, hogy az lsnek legfontosabbjt mg nem sajttotta el. Sok lovas, ezek kztt olyanok is, akik mr rgen lovagolnak, beismerik -ha bizalmasan megkrdezik- hogy nem rzik azt, ha hamis lbon vgtznak. Aki nem rzi, hogy a lova hamisan ugrik be vgtba, az vgtban helytelenl l: ezt lovasnak vilgosan megmondani nem lehet. Msklnben minden lovas nmaga gyzdhetik meg legjobban arrl, hogy mit tud, ha tudst rzkeny lovakon kiprblja. Ily mdon ellenrizhetjk: Puha derek lovon: hogy simulkonyan tudjuk-e mozgst kvetni: rzkenyszj lovon: a kz finomsgt:
Csiklands lovon: a nyugodt helyes combfekvst. Minl rzkenyebb a l, annl vilgosabban fog hibinkra figyelmeztetni. Igy teht rzst csakis gyakorlat tjn nyerhetnk, s ez mindenkinek a gyakorlatban tovbbra is segtsgre lesz. Azonban sajt kzremkds s nellenrzs nlkl, azaz kiprbls s igyekvs nlkl az ember sohasem fog valamit megtanulni.
|