Alapnzetek a l idomtsrl
ltalnos az a nzet, hogy az idomtsrl val felfogsok az vszzadok folyamn s orszgonknt is egymstl ersen eltrnek. ltalban a "klasszikus lovagls mvszet"-rl s ma azonkvl "germn s romn" iskolrl is beszlnek.
A klasszikus lovagls mvszete nem egyes tanokbl ll, mint ahogy a barokk vagy a renaissance-stlus sem merl ki egyes dszletekben vagy bizonyos vonalakban, hanem egy teljes mvet alkot, amely a lovagls cljait s tjait magba foglalja s thatja. Klasszikus lovagl mvszetnek azt az idomt mdszert nevezhetjk, amely termszetese ton a l pszihjnek tekintetbe vtelvel a lovas s l kztt val teljes sszhang megteremtsre trekszik.
Minden termszetellenes s mesterklt, minden a l termszetnek meg nem felel jrmd tves utakra vezet.
A germn s a romn iskola ugyanezt a felfogst vallja, mindkt mdszer igen kzel ll egymshoz. A klnbsgek megfelelnek a npek klnfle vrmrskletnek s faji jellegnek. A nmet alaposabb s akadmikusabb, a francia knnyebb s elegnsabb.
Az angoloknak nincs kln idomt mdszerk, k sajt lovaiknak j vrmrsklett hasznljk ki a lovaglsuknl.
Az olaszok az iskolai idomtsra egyltaln nem fektetnek slyt, hanem az ugratsra s a klnfle akadlyok thaladsra val kikpzsben vlik lovaikat vgcljukra, a terepen val biztos s engedelmes mensre, legjobban elkszteni.
Nzeteltrsek mindenhol akadnak. Szakrtk a jogszok s orvosok kztt is csak ritkn tudnak teljesen egyetrteni. Hogyan volna ez a lovaglsnl lehetsges, ahol nem vltozatlan egysgekrl, vagy szmokrl van sz - mint a matematikban - hanem rzsekrl, vrmrskletrl s hajlamrl a lovasnl, lnl s oktatnl egyarnt. Itt teht egynenknt s egyedenknt teljesen vltoz tnyezk mrvadk. Megnehezti az egyetrtst sokszor az a krlmny is, hogy a vitzk mg a kiinduls llspontjban sem tudnak megegyezni s hogy fogalmakat, szakkifejezseket s jelszavakat hasznlnak, amelyeknek ugyan megvan az rtelmk, de klnflekppen magyarzhatk. s mgis mr Xenophon ta - akitl a legrgebben ismert lovagl utasts szrmazik - egysges felfogs uralkodik abban, hogy a gyakorlati idomtsnak mindig ama clhoz kell igazodnia, amelyet el akarunk vele rni. Itt mg tekintetbe kell venni a rendelkezsre ll idt, a lanyagot, valamint a kikpzsre hasznlt lovasok klnfle tudst, hajlamt s vrmrsklett.
AZ IDOMITS MENETE
Minden rendszeres idomtsnl a kikpzsnek hrom idszakt klnbztetjk meg: Els idszak: A mg teljesen nyers lnak a lovas slynak hordozshoz val szoktatsa. Msodik idszak: A lovat a segtsgek megrtsre s felttlen elfogadsra tantjuk. Harmadik idszak: A segtsget mr elfogad lnl az engedelmessget fokozzuk s tkletestjk: ide tartozik mg a l edzse is. I. Az idomts els rszt minden lnak, amelyet valamikppen mint htasl akarunk hasznlni, el kell vgeznie. II. A msodik idszakon szintn minden lnak t kellene esnie. Elszr a lovat a segtsgek irnt bizalmass kell tenni, mieltt ezekkel szemben engedelmessget kvetelhetnk tle. Ha a l a segtsgeket kszsggel elfogadja, akkor minden hasznlatra jl elksztettk. Sajnos, ezen elv ellen hozzrts hinyban sok lovas gyakran vt. III. A harmadik idszak a tulajdonkppeni idomtsbl ll: ha a lovat ms clra akarjuk hasznlni, akkor helyette a megfelel specilis kikpzs veszi kezdett. A msodik idszak befejezsvel teht az utak klnvlnak.
AZ IDOMITS ELS IDSZAKA A NYERS LNAK A LOVAS SLYA AL VAL SZOKTATSA
Olyan l, amelyen mg sohasem lt lovas, a htra helyezett slyt termszetesen mint kisebb, vagy nagyobb zavart okoz kellemetlensget rzi. Termszetes flnksge folytn azonkvl flni is fog, mgpedig annl jobban, minl elvigyzatlanabbul viselkedik rajta a lovas. Mr a nyereg els felfektetsnl a lovat hanggal s simogatssal kell megnyugtatnunk. Minden elvigyzatlansg ebben az idszakban, minden elkvetett hiba a l rendkvli emlkeztehetsge s flnksge kvetkeztben nagyon megbosszulhatja magt. A nyergelsnek s kantrozsnak ezrt leginkbb a l megszokott helyn, teht llsban, vagy bokszban kell trtnni. Legjobb, ha ezt a lovas maga vgzi el, addig pedig a l polja a nyakt simogatja s veregeti.
Gyakran ajnlatos a lovat eleinte futszron lejrtatni klnsen ha a nyergels utn htban feszltsget mutat, ami az istllbl val kivezetsnl visszatart, flnk s merev lpsekben nyilvnul meg: ilyen esetekben helytelen lenne a lra azonnal fellni. De ksbb is, ha ilyen feszltsg a fells utn mutatkozik, tancsos ezt a l elzetes futszrazsval kikszblni. Minl vatosabban s lassabban jrunk teht el kezdetben, annl gyorsabban s simbban haladunk elre s annl inkbb kerljk el az esetleges visszaesst.
Fiatal lnl legynk ksbb is vatosak a fellsnl s inkbb segtessnk a l poljval, vagy ms emberrel. Ezt oktassuk ki, hogy lovat kzben nyakn nyugodt kzmozdulatokkal simogassa, hogy szljon hozz megnyugtatan, fells utn pedig azonnal vezesse elre. Hirtelen mozdulatokat kerlni kell, mert azoktl a l megijed.
Nyugodt vrmrsklet lovak gyorsan bizalmasak lesznek a kell gyessggel br lovas irnt s nemsokra visszanyerik az eleinte a szokatlan megterhels kvetkeztben elvesztett egyenslyt. Minden csak azon mlik, hogy a lovas nyugodtan s elengedetten ljn, minden befolystl tartzkodjk s a lovat a lovaglplca segtsgvel nyugodt elremensben megtartsa. Igy az sszes feszltsgek, melyek vagy az egyensly veszlyeztetsbl, vagy flelembl a l izomzatban s mozgs-gpezetben keletkeznek, legjobban kikszblhetk.
Elnys s a fiatal lra nagyon megnyugtatan hat, ha vele egy idsebb vezet l mellett lovagolunk. Az els ksrleteknl induljunk lehetleg azonnal el a lval, mert ez az llhelyben val megterhelst legkellemetlenebbnek rzi, tovbb mert az sszes feszltsgek is legknnyebben olddnak fel elremenet kzben.
Mihelyt a l a lovas slyt megszokta, termszetes jrst ismt visszanyeri, amely eleinte a lovas alatt tbbnyire bizonytalan, rvidebb s feszes volt. Teht nyugodt, egyforma s trt nyer lpsek jelzik, hogy az els clt elrtk. Ebben az idben vakodjunk attl is, hogy a fiatal lovat tlsgosan hosszantart getssel vagy egyltalban tl hossz ideig tart munkval tlsgosan meg ne erltessk, mert a l - ha esetleg fjdalmat rez - nyugtalan lesz.
Ebben az idszakban a nyugodt szeretetteljes bnsmd, a l nyaknak simogatsa s megveregetse vagy becz szltgatsa stb. sokkal tbbet rnek, mint brmilyen ms segtsg. A legjobb hatst pedig a lovas nyugodt, simulkony lse gyakorolja. Helytelen, ha a lovas abban a hitben, hogy ezzel a l htuljt tehermentesti, annyira elrehajlik, hogy ezzel egyszersmind lepnek biztos tmaszt is feladja. Ilyen lsnl a lovas a l esetleges, br csekly, de hirtelen mozdulatnl knnyen elveszti egyenslyt, elrebukik, lse nyugtalan lesz s ezzel a lovat sokkal jobban zavarja, mintha simulkonyan meghzott derkkal kvetn a l mozgst: a lovas sohasem lhet puhbban s kellemesebben a l szmra, mintha hozzsimulva l rajta. Annak a lovasnak, aki htradlve mereven rnehezedik a nyeregre, mg nincs meg az rzse dereknak meghzshoz s a l mozgsnak kvetshez: ilyen lovas inkbb tartzkodjon fiatal lovak belovagolstl.
AZ IDOMITS MSODIK IDSZAKA
Ebben az idszakban a lovat segtsgekre engedelmess kell tenni. Az ebben az idszakban elvgzett munka tovbb folytatand idomtsra nzve oly fontos, msrszt feladatait sokszor oly helytelenl rtelmezik, hogy ezzel itt bvebben kell foglalkozni s pedig a kvetkez szempontok szerint. I. Mit rtnk azalatt, hogy a l segtsgekre engedelmes, illetve azokat elfogadja? II. Milyen benyomst keltsen a segtsgekre engedelmes l? III. Hogyan rjk el a lnl a segtsgekre val engedelmessget? IV. Min hibk, ktelyek s krdsek merlhetnek itt fel? V. Kpes-e a lovas nmaga ellenrizni azt, hogy a lova a segtsgre valban engedelmes-e?
|