A l igen jindulat, bartsgos llat s sokkal finomabb rzke van, mint azt ltalban gondoljk. Nagyon fogkony a j bnsmdra s kitn emlkeztehetsge mellett rendkvl j tjkoz kpessge is van. Szoksokat gyorsan vesz fel, amelyekhez azutn grcssen ragaszkodik. De nem olyan tanulkony s okos, mint a kutya, igen flnk s gy rossz bnsmddal vagy bntetsekkel knnyen elriaszthat.
Mindezek a tulajdonsgok termszetesen minden lnl klnflekppen vannak kifejldve, ezeknek mindenkori helyes felismerse s elbrlsa a lovas elengedhetetlen feladathoz tartozik. A lval val foglalkozsnl forduljon elssorban jindulathoz, emlkeztehetsghez s ama tulajdonsghoz, hogy az egyszer felvett szokshoz ragaszkodik. Amellett tartsuk mindig szem eltt, hogy al rendkvl rzkeny llny s hogy sajt lelkivilga van: gy teht azt gpknt kezelni nem szabad.
A lovaglsnl felmerl minden nehzsgnek megvan a maga oka: de egyforma tnetek sokszor teljesen klnfle okokbl is szrmazhatnak. Ha ezeket nem ismerjk fel helyesen s ebben rejlik a nehzsg, akkor nem kerlhetjk el a rossz kvetkezmnyeket. A l nagyon knnyen megijed s fl, a flelem a lnl sokflekppen nyilvnul meg, gymint ijedezsben, hirtelen megllsban, oldalugrsban, rgsban vagy gaskodsban. De vannak ms tnetek is, mint pl. hamis feszltsgbl ered topog vagy elhamarkodott lpsek, a fejdoblsa s a farok csvlsa, egyes izomcsoportok megmerevtse, a ht leengedse stb., amelyek mind flelembl eredhetnek. A lovas akr a j pedaggus, mindig vegye tekintetbe a l vrmrsklett s az arnylag alacsony rtelmisgt: a felmerl nehzsgeket ne vezesse vissza al lltlagos csknyssgre ("A dg nem akar"), hanem keresse elssorban a hibt nmagban. Nyugalommal s meggondoltsggal sokkal tovbb jutunk, mint bntetssel, amelynek okt a l tbbnyire nem rti s nem rtheti meg s ezltal mg flnkebb lesz.
A lovagls megkveteli a lovastl, hogy llandan belelje magt lovnak rzseibe s gondolataiba. Csak a l llspontjbl kiindulva rthetjk meg, hogy a l a segtsgeket s befolysokat megrtheti-e, vagy sem.
Igy a lnak azt a tulajdonsgt, hogy mindig a tbbi lovakhoz hz, minden alkalommal tekintetbe kell vennnk, mert klnben ez a termszetes hajlam nehzsgekhez, .n. "neveletlensgekhez" vezet. A lban megvan a tbbi lovakhoz val vonzds s inkbb trsasgban megy: Aki lovagol, annak evvel szmolnia kell. Ezt a vonzdst felhasznlhatjuk segteszkzl a l idomtsnl. Igy pl. a l beugratsnl ajnlatos gy eljrni, hogy a l az akadly tls oldaln egy vagy tbb lovat lsson, vagy pedig vezettessk t magunkat ezen egy msik, jl ugr lval Trsasgban, mint pl. vadszaton, minden l jobban ugrik, mint egymagban.
Flnk s ijeds lovak sokkal knnyebben haladnak el vagy kzeltenek meg flelmet gerjeszt trgyakat, ha trsasgban vannak. Ha egy l pl. egy gzgptl vagy auttl fl, akkor ezt leggyorsabban gy szokja meg, ha ilyen trgyak mellett ms l mellett lovagolunk el vele. A tapasztalt lovas ily alkalmaknl ms lovasokhoz csatlakozik, ami llektani szempontbl helyes eljrs, mert esztelensg volna a lovas rszrl, ha a l flelemrzse dacra rvnyesteni akarn anlkl, hogy ez hatalmban volna. Hasonlkppen ajnlatos a lovat mindig az istll, teht hazafel beugratni s nem ellenkez irnyban: fedett lovardban pedig mindig a kijrat fel.
Azzal is tisztban kell lenni, hogy gyakori meglls a lovarda kijratnl a lovat az odaval ragadshoz s az istll fel val hzshoz csbtja. Ugyanolyan helytelen, ha a tereprl val hazalovaglsnl a lovas, az istll kzelbe rkezve, a szrakat odadobja s az utat a lra bzza: a l ezutn ehhez gy hozzszokik, hogy abban az esetben, ha a lovas egyszer a szrakat felveszi s nem az istllba, hanem onnan msfel akar lovagolni, nehzsgek fognak tmadni az istlltl val ellovagolsnl. Ebben pedig nem a l a hibs, hanem az a krlmny, hogy a lovas nem volt tekintettel a l mentalitsra. |